Nyttgrepp.se




Välkommen till Nytt Grepp!

Vad är det för redskap, du ser på bilden ovan?
Överst en wristroller, det är ett så kallat two in one redskap, vilket innebär att man genom att låta linan löpa antingen framför eller bakom wristrollern, kan ändra vilka muskler som mobiliseras. Tränar handledernas sträckare och böjar muskler,samt greppet och fingrarnas sträckare, totalt ca 20 muskler.

Jag minns att det diskuterades på ett forum vilka redskap man skulle välja om man skulle begränsa sig till två redskap? Lite senare kom jag på att det egentligen räcker med ett enda redskap, nämligen en wristroller.

Med den kan du träna handledernas sträckare och böjare, fingrarnas böjare och sträckare, samt många av tummens muskler.
Du kan börja med en träwristroller, komplett i byggsats, för 310 kr, eller så satsas det på en "One wicked wristroller" direkt, den kräver dock stora grabb händer. Kostar en bra bit över 1000kr, men den klarar 120 kg på träning, så du har ett greppredskap "for life".


Det undre redskapet, en viktbelastad slägga som tränar tumsidans handleds sträckare
och böjare. Samt lillfinger sidans handleds sträckare och böjare.





Här nedan, två utdrag ur min Grepp Blogg.




Forearm Training - Week 24/2019
Music: Buddy Guy - Living Proof.

Körde lite på min CoC handstärkare, så här såg det ut!

Höger & vänstersida i superset:
s.k. Stegar enl. expertis

Stege 1. CoC Guide / 1, 2, 3, 4, 5.
Stege 2. CoC Guide / 1, 2, 3, 4, 5.
Stege 3. CoC Guide / 1, 2, 3, 4, 5.













Forearm Training Wednesday Week 27/2017
Music: Buddy Guy - Rhythm 'n' Blues (cd2.)


Körde mitt näst värsta träningsupplägg. Kändes lite efteråt men på torsdag morgon kändes det okey.
Det var 18 set totalt för denna vecka.

Som ni säkert sett, så tränar jag till Buddy Guy's musik.
För att ge er, mer inblick i hans texter och musik, har jag gjort en Buddy Guy sajt, med hans 3 senaste album, varav ett dubbelalbum.


Lägg märke till linans position - framför wristrollern, så tränar du handledens sträckare, samt fingrarnas sträckare.

Lägg märke till linans position - bakom wristrollern, så tränar du handledens böjare, samt fingrarnas böjare.


WRISTROLLERTRAINING
Handledssträckarna & böjarna i supersets
uppvärmning:

4*FullPull @ 1,75kg

3*FP @ 2,50kg

arbetssuperset

2*Full Pull @ 3,50kg