PAELLA PAN PIZZA




"Man vet att man är fet, när man beställer en familjepizza och pizzabagaren frågar - äter du här eller tar du med?" Okänd.





Den här pizzan kom till p.g.a. att en kille på B&K Sportmagazine's forum frågade hur man gör en lämlig pizzadeg. Jag erbjöd mig då att hjälpa honom lite. Degen, var jag helt klar på, skulle göras med 30% kornmjöl, eftersom, detta sänker det Glykemiska Indexet på mjölblandningen med ca 11% och höjer fiberhalten med 36%, samt att kornmjöl är fint malet till skillnad från grahamsmjöl, vilket gör att brödet inte blir kompakt. Jag insåg också att det måste bli frågan om en s.k. panpizza, som kännetecknas av en tjockare pizzabotten, eftersom det behövs mycket kolhydrater, för att balansera proteinrik fyllning av t.ex. kött, samt även för att hålla ner halten av mättat fett p.g.a. av osten (enbart lågfettsost skulle inte räcka). Jag fick ett uppslag om att jag skulle göra en paella panpizza. Paella innehåller samma ingredienser som fyllningen på den här pizzan, men de blandas med ris smaksatt med saffran och vitlök. Receptet är beräknat för 4 personer. Pizzan serveras med fördel, med lättöl.


Förbereda kycklingköttet: Tina upp 2 st kycklinglår i kylen, tar ca 10 timmar. Koka dem i saltat vatten (1 tsk per liter) i 30 minuter. Skölj bitarna med kallt vatten, så de svalnar snabbt. Dra av skinnet och peta loss köttet, med en bordskniv eller dyligt. Köttet från låren liknar kycklingfileér, men kostar betydligt mindre.


Pizzadeg: 2,65dl vatten, 1 krm havssalt, 1/4g saffran, 75g finriven potatis, 1 vitlöksklyfta, 12,5g jäst, 2 msk olivolja, 150 g kornmjöl, 330 g vetemjöl.

Pålägg: 75g tomatpuré, 75g röd paprika, 75g djupfrysta gröna ärtor, 75g konserverade eller frysta musslor, 75g skalade räkor konserv eller frysta, 75g kycklinglårkött, 90g gratängost 12% fetthalt.


Sätt på ugnen - 175 grader. Lös upp saltet och jästen i degspadet, häll i saffranett (köp inte billig saffran, det är ofta utblandat med gurkmeja och smakar knappt nå't, riktig saffran kostar omkring 15 kr för en påse på 1/2g) Tillsätt olivoljan och den finhackade vitlöken. Skala och riv potatisen, blanda ner direkt i degvätskan, annars mörknar potatisen. Börja med att röra ner kornmjölet, eftersom man alltid bör börja med det grövsta mjölet, därefter blandar du i vetemjölet, vilket kan ta lite tid, men till slut, så ska du kunna knåda in allt mjöl. Lägg ett bakplåts papper på en bakplåt och forma degen till en pizzaplatta på 34 cm´s diameter av degen, placera plattan på pappret. Ta en gaffel och nagga plattan någorlunda tätt. Låt jäsa ca 1 timme, plattan skall då blivit ca 1 cm tjock, det är en pan pizza du skall baka, så det är helt i sin ordning. Rör ut tomatpuren med lite vatten (ca 1,5 msk), bre' på tomatpurén, lägg på ärterna först, därefter sovlet, för att sedan lägga på rödpaprika, avsluta med osten. Ställ in i ugnen på mittfalsen och grädda 20 minuter. Klart.


Näringsvärden per portion:

Energigivare

Energi 2645 kJ
Energi 632 kcal
Protein 32,0g (20,6 E%) C.S.85
BCAA´s 4989mg (15,6% av proteinet)
ILE+LEU+VAL 1,00+1,67+1,19
Glutaminsyra 6270mg (19,6% av proteinet)
Fett 14,4g (20,6 E%)
SAFA 3,5g (5,02 E%)
MUFA 7,0g (10,1 E%)
PUFA 2,2g (3,1 E%)
Omega 3 0,24g (0,35 E%)
Kolesterol 73mg
Kolhydrat 92,7g (58,8 E%)
Fiber 8,2g (3,1 g/MJ)


Vitaminer

A 79RE (30%)
D 0,21µg (13%)
E 3,2 a-TE (119%)
Tiamin 0,70mg (205%)
Riboflavin 0,48mg (129%)
Niacin 15,2mg (359%)
B6 0,76mg (220%)
Folat 96µg (101%)
B12 2,5µg (480%)
C 52mg (282%)

Mineraler

Kalium 624mg (64%)
Kalcium 268mg (92%)
Fosfor 523mg (232%)
Magnesium 99mg (110%)
Järn 5,17mg (140%)
Zink 4,24g (146%)
Selen 21,4µg (162%)






Förklaring

1kJ = 0,239kcal, 1MJ = 239 kcal, 1 kcal = 4,184 kJ

C.S. = Chemical Score, värde på proteinkvaliten, där 100 är högsta möjliga värde.
BCAA = Branched Chain Amino Acids = grenade aminosyror, vilka är:
ILE = isoleucin, LEU = leucin, VAL = valin, siffrorna anger inbördes proportioner.

Glutaminsyra = en aminosyra, som kroppen bildar aminosyran glutamin av, samt att den avgiftar kroppen från ammoniak.

SAFA = SAturated Fatty Acids, mättade fettsyror.
MUFA = Mono Unsaturated Fatty Acids, enkelomättade fettsyror.
PUFA = Poly Unsaturated Fatty Acids, fleromättade fettsyror.
Omega 3 = En familj av fleromättade fettsyror.

Inom parantes efter energigivare, E% = procentuell andel av energin.
Samt g/MJ = gram per Mega Joule.

Inom parantes efter vitaminer och mineraler, procent av SNR-97´s rekommendation om näringstäthet, där 100% motsvarar fullgott näringsinnehåll. För järn används referensvärdet för män, eftersom kvinnors järnbehov varierar stort.


Pris

14:57 kr/portion (5:51 kr/MJ)


Tillbaka till startsidan