STARTSIDAN

BILDER

DIAGRAM

LÄNKAR

WEBSHOP

GÄSTBOKEN

GREPPETS ANATOMI

STYRKA & HÄLSA

MUSCLE ART GALLERY







Om du har frågor eller kommentarer, kan du fylla i formuläret, så kommer din fråga (besvarad) eller kommentar att publiceras nedan. Om du inte har ett e-postprogram installerat kan du maila på info@nyttgrepp.se - Din e-mail adress läggs inte ut och du kan skriva under signatur. OBS - Formuläret sänds via ditt e-post program.





10 09 24 Micael:

Hej Torbjörn,
Vill bara säga att du har en snygg, inspirerande, detaljrik och mycket informativ hemsida, som visar på ett stort kunnande och ett gränslöst engagemang, på ett härligt sätt tycker jag!!!

hälsningar
/Micael

Får tacka för all cred Micael, Tack!



06 06 02 JOAKIM:

Hej, mailar eftersom jag inte har nåt e-postprog. i datorn. Jag tränar mellan två och tre ggr i veckan. Pass 1, rygg, biceps, 2 ben, axlar, 3 bröst triceps.

När tycker du att man kan lägga in grippersträning i nämnda split? Ska man ta med grippers till gymmet i samband med något pass, eller är det bättre en dag hemma när man inte är på gymmet? Vad säger du?

/Joakim

Ben & Axlar dagen alt. Bröst & Triceps dagen vore bra, för på rygg & Biceps dagen, belastar du ju gripmusklerna en hel del. Det spelar ingen större roll om du tränar gripper på gymet eller hemma, men hemma är oftast smidigare. Vill tipsa dig om att träna handlederna också, speciellt handledens sträckare, eftersom dessa ofta får för lite träning i vanlig gymträning. Med handledsböjarna, skall man vara mer försiktig eftersom dessa får rätt mycket träning med biceps och triceps träningen. Ett bra redskap för att träna handlederna är en wristroller, kolla webshopen för mer info.





06 02 08 KERSTI:

Ni har lagt in energiprocent på Omega-3 men det står inget om hur mycket man behöver äta av respektive livsmedel för att uppnå den angivna energiprocenten. Förklara tack!

Energi procent är inget vikt mått, utan ett mått, på hur stor andel av energin, som kommer från en energigivare, i detta fall omega 3. Så om kosten innehåller 1 E% omega 3, så utgörs 1000 kcal, av 1% = 10 kcal som kommer från Omega 3, eftersom fett ger 9 kcal per g, så betyder det att 10 kcal, motsvaras av 1,11g Omega 3. Om man intar 2000 kcal, ger 1 E% Omega 3, 2,22g Omega 3.

Hoppas du förstod.

Yngve



06 01 25 PETER:

Hej! jag har en fråga om grippers.
jag har en CoC nr2 och CoC nr3 så jag ville ha en som var mellan dom så jag köpte RB Gripper 240 men den var lika trög som CoC nr3, hur kan det komma sig?
Hälsningar Peter.

Hej Peter.

Om du är långt ifrån att sluta CoC #3, kan en RB 240 kännas lika tung som #3, då 240 lbs är 86% av #3´s 280 lbs. Men det kan även skilja i hårdhet mellan olika grippers, detta gäller både CoC och RB. Så kanske du har en lätt CoC #3 och en hård RB 240. Det kanske skulle vara idé att satsa på en RB 210, så länge, tycker själv att min RB 210 är bra mycket tyngre än CoC #2:an. Ett annat alternativ är att skaffa en Ivanko Supergripper, som är ställbar i 45 lägen, mellan 64 och 345 lbs. Då vet du att lägena stämmer, då man endast använder 2 fjädrar, till alla positionerna. Mellan 195 och 280 lbs, har den nivåerna 197, 203, 204, 214, 219, 228, 235, 240, 242, 253, 254, 259, 268, 278 lbs. En annan fördel med Supergrippern, är att den tränar alla fingrarna jämbördigt, jämfört med konventionella grippers, p.g.a. att den har längre hävarm. Detta gör också att själva handen, skonas från snedbelastningar.

YNGVE



06 01 22 MARCO:

Hej

Jag har en fråga angående "Armhävningar". När jag tränar armhävningar, vilket är varannan dag, så gör jag 100 stycken, 10 armhävningar i taget ända upp till hundra. Min fråga är ifall det är den bästa metoden för att träna upp armarna med hjälp utav armhävningar. jag har ingen bänkpress eller tunga hantlar, så armhävningar är den enda arm träningen jag gör.

Kan du kanske ge mig några tips om hur jag ska träna upp mina armar med hjälp utav armhävningar?

typ hur många jag ska göra och hur jag ska göra dem. När jag gör dem så håller jag armarna axelbrett. Är det rätt??

MVH

Marco

Hej Marco.

Ditt upplägg låter bra.
Det du skulle kunna prova är att göra 5 av dina armhävningsset med fötterna på en stol. Axelbredfattning, kan vara lite väl smalt om du vill träna bröstet också och inte bara armarna, håll händerna ca 10 cm ut från axlarna.

Yngve



06 01 18 UFFE:

Hej,om man ska bygga upp underarmsstyrkan inför armbrytning,vad tycker du att man ska träna då?antal set,antal reps,antal dagar i veckan?.tänkte träna basövningar också ( bänk,knäböj ,marklyft ).övningar som heavy hammer,underarmscurl, wristroller och ev gripper,borde väl vara till fördel?. / uffe

Uffe.

Du bör träna både handledens sträckare och böjare, ett bra redskap att göra detta på är Heavy Hammer. HH är bättre än wristrollers därför att den skonar korsryggen. Det finns wristrollers som man hänger upp på en stålstång, de är också bra. Sen kan du använda HH:n till att köra skruvmejselmusklerna, d.v.s. de som vrider handen runt sin egen axel, bild på hur det går till finns på min hemsida, under bilder från träningspassen. Om du skall köra marklyft och är tillräckligt stark, så är det en fördel för handstyrka att köra utan låsgrepp, du kör då istället dubbelt överhandsgrepp, du bör då ta det väldigt försiktigt med grippersträning också. Hur mycket du skall köra är väldigt inviduellt och beror också på om du parallellt kommer att träna armbrytning. Men börja med 3 set HH i hammarfattning och 3 set omvänd hammarfattning och 2 set vardera håll i skruvmejselövningarna med HH:n. Du kommer redan på denna låga träningsdos att öka i styrka, höj sedan träningsdosen med 2-3 set per övning, när ökningarna avtar. Som mest skulle jag säga 9 set per övning och vecka, men trappa upp träningen gradvis annars lär du få inflammation i handlederna. Sen tycker jag att det är idé att träna stående rodd med skivstång, samt hammercurl och militärpressar.

Yngve



05 12 18 /J:

Halloj, Kan man få större fingrar och händer när man tränar med grippers t.ex.? En stilla undran bara. /J

Fingrarna kan nog bli lite tjockare när deras senor tjocknar, men framförallt så är det själva handen (som innehåller en massa olika muskler), som blir både tjockare och bredare, dock inte längre.

Yngve



05 08 13 TONY:

Hej!

Vore intressant att veta var styrkan egentligen sitter när man bryter arm? Finns det nå knep för det om man inte har någon att träna med?

Tacksam för svar....Tony!

Hej.

Den muskel som utför själva armbrytar rörelsen sitter på framsidan av skulderbladet och ingår i den s.k. rotatorcuffen, d.v.s. 4 muskler som sitter på skulderbladet, som har som uppgift att rotera och stabilisera överarmen. Med framsidan på skulderbladet menar jag att den ligger på motsatta sidan av skulderblads sidan man kan känna, d.v.s. mellan skulderbladet och revbenen. Men det är en mängd andra muskler som behöver stärkas, t.ex. rygg, biceps, triceps, handleds böjare och vridare, själva handens muskler m.m. Men vill du träna den specifika armbrytar musklen, så finns det en maskin på min hemsida, som du får bygga för eget bruk: http://web.telia.com/~u30010580/armbryt.html

Yngve



05 08 06 TONY:

Hej!

Jag har rätt smala handleder och har märkt att många har starkare handleder än mig. Har muskskelstyrkan i handleden att göra med hur bred handleden att göra? Kan man öva upp styrkan avsevärt mycket trots smala handleder? Hur i sådana fall?

Tacksam för svar!

Hej Tony.

Styrkan i handleden beror dels på hur stark dina handledsböjar och sträckarmuskler är dels hur kraftiga handlederna är. Avståndet från ledcentrum ut till böjarnas och sträckarnas infästningar på handleden, är att jämföra med en hävstång och som du säkert vet, så rubbar man t.ex. en sten lättare med ett långt spett än ett kort. Du kan säkert dubbla styrkan i handlederna på några års sikt. Ett bra redskap är en wristroller, en trästav med förslagsvis 44 mm´s diameter, med ett rep fastsatt på mitten och en karbinhake i andra ändan på repet, fäst karbinhaken i lite vikter 5- 10 kg till att börja med och snurra upp repet på rollern genom att växelvis dra med händerna i rollern. Du kan träna både handledens sträckare och böjare genom att växla mellan att ha repet framför rollern eller bakom rollern, bilder finns under bilder från träningspassen. Wristroller kan du köpa en färdig av mig   för 140 kr + porto 95 kr.

Yngve



05 07 14 ABBE:

Tjenare, Yngve.

Fint tips, det där med grytan i ugnen.
Tack så mycket för det snabba svaret. Här skall bakas!

Ha det bra.



05 07 13 ABBE:

Hej!

När man gör memma, vad ska man använda för malt - krossad, hel eller från maltextrakt?

Tacksam för svar.

Hej Abbe.

Man skall använda krossad pilsnermalt.

Lycka till med Memman. Kolla med en gryta vatten och en termometer i ugnen vilken värme ugnen skall stå på. Strax under 50 grader gäller för min ugn.

Hälsningar YNGVE



05 03 31 ERIK:

Hejsan, jag har gymmat en hel del men tycker det här med underarmsstyrka verkar rätt intressant. Vilka redskap och övningar rekommenderar ni för en som aldrig tidigare fokuserat på underarmar men som vill få grövre, och kan tänka sig att lägga ner 1-2 pass per vecka på det?

Tacksam för svar! /Erik

Hej Erik.

Kombinera Rolling Thunder, med Supergripper och pinch för handstyrka, kör även wristroller för handledssträckarna.
2 dagars träning per vecka.

Per pass:

Rolling Thunder:
50%/22 sek.
60%/16 sek.
70%/11 sek.
85% till max i 3 set

Pinch
ca 10-15 sekunder i 2 set.

Supergripper:
ca 6-8 reps i 2 set.

Wristroller för böjarna 1 set ca 10 vrid per hand.
Wristroller för sträckarna 3 set ca 10 vrid per hand.

Yngve



05 03 29 PÄR:

Hallå Yngwie!!!

Lite frågor på gång här!

Vilka delar av handen tränas när man kör supergrippern och CoC?

Man tränar spolmusklerna (Mm lumbricales) som böjer i fingrarnas första led, Man tränar även ytliga fingerböjaren ( M flexor digitorium superficialis) som böjer i fingrarnas andra led. Även tummens motsättare (M opponens pollicis) tränas.

Du skriver att man inte behöver träna tincan om man tränar handledsträckarna. Hur går det ihop? Det är ju inte samma muskler och dessutom så är ju fingrarnas sträckmuskler helt utsträckta när man håller i en skivstång och tränar handledens sträckmuskler.

Just det faktum att dom är utsträckta underlättar deras inkopplande vid sträckning av handleden. Dessa muskler sitter ju fast i underarmsbenet och kan därför hjälpa till med att sträcka handleden.

Du börjar närma dig certet snart eller?

Nej, det är långt kvar. Jag har gjort 13 reps på CoC #1, men det skulle behövt vara #2.

Sista frågan. Fransk bagarbod kopparstick 1700 tal. Bilden är ju fin och så men vad gör människan som är i bakgrunden? står han/hon å kissar på golvet eller? Och vad är det för grej som ligger i degen?

Ps Bra sida!!!

///Pär

Människan på bilden står med en brödskyffel i händerna och för in bröd i ugnen. Grejen som ligger i "degen" är en dekoration och det är inte en deg utan ett färdigt bröd.

Tack för cred.

Yngve



05 03 22 LASSE:

Hej Yngve. Kan inte låta bli att fråga ett par grejer. Hoppas du som maesto på området inte misstycker...

1. Hur mycket väger Heavy duty loading pin? Den vikten borde väl raknas in i totalvikten som lyfts?

Jag har inga på lager, men om jag inte minns fel, vägde jag den tillsammans med ett RT-handtag och fick exact 3 kg inkl. en vanlig karbinhake i 8 mm´s diameter på stålet.

2. Var köper man internationella skivstångsvikter? Ingen sportbutik eller fitnessbutik jag varit inne i i Uppsala har såna.

Alm & Careplan 08 - 448 71 30 De har begagnade billiga för mellan 13 och 17 kr/kg beroende på skick. Glöm inte att beställa 2 st 0,5 kg´s och en 0,25 kg´s, förmodligen finns 0,25 kg´s bara från Eleiko och kostar ganska mycket.

3. Angående one hand handle lift (eller vad det nu heter). Icke roterande skivstång ska det vara va? Var tusan hittar man såna? Det närmaste jag kan komma är att köra i Smith-maskinen som inte roterar.

Hör med David Horne - david.horne2@ntlworld.com

4. Den viktigaste frågan... Jag och min polare märkte att vi kunde ta mycket mer än väntat i rolling thunder. Detta föranleder frågeställningen att vi inte gjort det hela på rätt sätt. Som jag ser det finns det 3 sätt att lyfta RT:n på. Första sättet är att man lyfter exakt som i pinch (som du skriver på hemsidan) dvs "hålet" mellan pekfinger och tumme gapar neråt. Alternativt kan man böja fingrarna så att fingrarna ligger underst och "hålet" gapar åt vänster om man lyfter med höger hand. Tredje alternativet är att man vinklar upp hela handleden så att "hålet" gapar uppåt. På detta sätt tar man lätt mest vikt. Men vi anar nånstans att detta är fusk. När jag tittar på bilder från LGC V och VII och ser bla Kalle Lane köra så ser det inte ut som om han pinchar vikterna. Å andra sidan har han inte böjd handled heller. Jag och min polare tog 60 kg med böjd handled. Detta kan inte stämma!

Det är tillåtet att böja handleden kraftigt, men man måste "pincha". 60 kg är ett mycket bra startresultat, ni kommer säkert att ta en bit över 70 kg inom 2-3 månader.

5. Också viktigt. Hur länge måste vikten (RT, pinch, deadlift osv) vara i luften för att ett försök ska räknas? 2-3 sekunder? Eller helt enkelt så att man har kontroll ett tag?

Man måste lyfta så att man rätar upp ryggen helt och hållet, samt ha kontakt med handtaget på hela tillbaka vägen.

Tack för suverän hemsida och entusiasm...

Mvh

Lasse

Tack för visad uppskattning.

Yngve



05 03 18 ANDERS:
Hej
Kul sida med specialinriktning. Undrar om det finns liknande för varje muskel eller lem? Till saken - när jag för många år sedan tränade med en gummiring för att stärka händerna upptäckte jag att den "fria" handen började krama i takt när jag närmade mig utmattningsnivå. Är detta något allmänt fenomen?

Anders Å

Hej Anders. Kul att höra att sidan uppskattas. När det gäller sympatirörelser, så har jag inte hört nå´t om det.

Yngve



05 02 28 SEBB:
Skriver för mkt än för lite, funderingar å frågor.

1. Tjenare, är en 15 årig kille som tränar mkt styrketräning. började faktiskt rätt tidigt träna underarmarna med små "grippers" från sportbutikerna. dessa räcker åt lilla mig än... har faktiskt bland de grövsta underarmarna på skolan. Söker nu mer övningar osv, skriver lite hur jag tränar idag:


kör 2 ggr /vecka i slutet på passen då jag tränar armar/rygg

Grippers: börjat träna mer explosivt. tar i mkt mer än vad som krävs, och håller segt tillbaka. ca 20 reps i 3 set ungefär.

kör inte mer idag, blir så slut i underarmarna eftersom jag tränar annat 4ggr vecka.

tänkte iaf kolla med er/dig om detta:
Skivstångsrullning: provat på detta, har dock klena handleder, men man kanske härdas? när jag provade köra omvända rullningar. fick jag ont på underarmarnas ovansida. slutade med dessa, ska jag kanske börja igen? lugnare? finns inga lättare stänger på gymmet... svårt köra lättare.

Handleder tränas bäst med en wristroller, denna känns mycket mjukare än skivstänger, för handlederna + att du kan använda små vikter.

"Heavy hammer"? den här övningen med verkar ok, såg en på gymmet körde dessa med en Hantel med vikter i ena sidan.

Man kan inte köra Heavy Hammer om man redan tränar handledsböjarna genom t.ex. Rolling Thunder, men kör man inte denna övning, skall man tänka på att köra med vikterna både framåt och bakåt, lika många set vardera.

2. finns det instruktioner i böckerna som går beställa här om hur man Stretchar? känns bra va på d säkra, ifall min stetching inte räcker till.

Det står inget om stretching, men du bör använda en Fingersträckartränare typ Finger Tin Can i redskapsshoppen alternativt träna handledssträckarna, med hantel, skivstång eller wristroller.

3. Lee Priest´s underarmar är grova, men du borde hört talas om Gunnar Rösbös??? Norske Giganten vars underarmar mätte 51 cm! lägg upp bilder på dom! (kan skicka om du inte hittar)

Jo, jag har sett bilder på Rösbös underarmar i B&K Sports Magazine. Lika grova som överarmarna, så gott som.

4. Grippers Grippers... som sagt jag har 2 enkla som går köpa på sportbutiker, för vanligt folk så att säga, du skrattar väl åt dessa men för mig duger de. jag har länge hållt vanligt i dom men har provat att vända så man har lillfingret närmast Fjädern tummen & pekfingret ytterst å vice versa. det kan väl inte vara farligt? är det alls bra träning?

Ja det är bra träning eftersom hävstångsverkan ändras, så att det blir tyngre för lill och ringfingret.

Hälsningar Yngve



05 02 16 GÖRAN: Tjena Yngve,

Trevlig sida. Jag har tränat med grippers tidigare och körde då högreps i början för att sedan gå över till "riktig" gripper träning dvs många set få reps. Jag körde så ett tag men sedan lade jag ner för att jag hade stagnerat med CoC nr 2. Var ca 5-6 mm ifrån att sluta den första gången jag provade, och lika nära ett halvår senare. Jag hade nu tänkt återuppta gripperträningen. Min fråga är alltså om du har några tips eller bra övningar jag kan köra för att kunna trycka sista biten ?

Kanske var det så att jag tränade för ofta med dom förut (3 ggr i veckan). För närvarande så kör jag tunga underarmscurls efter ryggpasset och ibland även platecurl. Så tycker du det vore genomtänkt att bara köra grippers en gång i veckan med 3-4a dagars mellanrum från Ryggpasset ?

MVH/Göran.

Hej Göran.

Jag skulle rekommendera dig att skaffa en Supergripper:
http://web.telia.com/~u30010580/supergripper.html
Dels för att den täcker allt från den lättaste CoC till den tyngsta i motstånd dels för att den är ställbar i små ökningar mellan varje steg, totalt över 200 steg, mellan lättaste och tyngsta, detta gör att man kan värma upp nogrant, samt ställa in grippern, så att man alltid ligger i ett bestämt intervall med repsen i arbetsseten.

Om du kör marklyft rekommenderar jag dej att helt avstå från grippersträning och istället köra pinch, d.v.s. två viktplatter ihop med släta sidorna utåt, greppa om dem med fingrarna på ena sidan och tummen på andra. När det gäller set per vecka på grippers musklerna, så anser jag att ca 6 arbetsset per vecka är lagom. grippersmusklerna är spolformade och tål därför inte så mycket träning, som solfjäderformade muskler som bröst, rygg och axlar. Det sitter dessutom bara en spolformad muskel per finger med ett enda huvud resp. fäste till skillnad från biceps och triceps. Jag tycker du skall dela upp grippersträningen på två pass per vecka och börja med 2 set per pass, för att sedan öka till 3 set om du inte längre ökar.

Hälsningar Yngve.



















Tillbaka till Startsidan